Usein kysytyt kysymykset

Yleistä:
K: Kuka voi huutaa ja ostaa Eurolla.fi-palvelussa?
V: Kohteita voi huutaa sekä yksityiset henkilöt että yritykset. Kohteiden huutamiseen tarvitsee aina henkilön tai yrityksen luoda tunnukset, sekä kirjautua Eurolla.fi-palveluun.

K: Miten rekisteröidyn ja kirjaudun Eurolla.fi-palveluun?
V: Rekisteröitymislomake löytyy rekisteröidy näppäinten takaa. Lomakkeen täytettyä saat sähköpostiisi aktivointiviestin, jonka linkkiä painamalla saat tilin aktiiviseksi. Sen jälkeen käytä kirjaudu näppäintä ja syötät rekisteröimäsi sähköpostiosoitteen ja salasanasi.
 
K: Mikä on käyttäjätunnukseni?
V: Käyttäjätunnus on Eurolla.fi-palveluun rekisteröinnin yhteydessä ilmoittamasi sähköpostiosoite.
 
K: Unohdin salasanani, mitä teen?
V: Eurolla.fi-palvelun kirjaudu sisään -osiossa voit pyytää uutta salasanaa tunnuksiasi vastaan. Painat vain ”Unohditko salasanan?” -kohtaa ja palvelu ohjaa sinut eteenpäin.

K: Miksi järjestelmä ei hyväksy salasanaani?
V: Salasanan pitää olla vähintään 8 merkkiä pitkä ja sen pitää sisältää vähintään yksi numero ja yksi erikoismerkki.
 
K: Ovatko kaikki myytävät kohteet hyväkuntoisia?
V: Eivät ole. Käytetty tavara myydään yleensä siinä kunnossa kuin se on myyntihetkellä. Siksi tavaran tutkiminen kunnolla etukäteen on tärkeää. Ostaja ei yleensä voi valittaa virheestä, jonka hän olisi voinut huomata tavaran normaalitarkastuksessa. On siis hyvä käydä tutustumassa kohteeseen etukäteen ennen sitovan ostotarjouksen jättämistä.
 
K: Miksi tunnukseni eivät toimi enää?
V: Väärinkäytöstapauksissa pidätämme oikeuden lukita käyttäjän tilin estääksemme pilailuhuudot. Lukituksen jälkeen käyttäjä ei pääse enää kirjautumaan järjestelmään ja hänen asettamansa huudot poistetaan. Näin pyrimme pitämään huutokaupan reiluna kaikille huutajille.
 
 
Tarjouksien teko ja viestintä:
K: Mitä tarkoittaa lähtöhinta ja minimikorotus?
V: Tarjoukset tehdään lähtöhinnasta ylöspäin. Mikäli lähtöhinta on esim. 100 € ja minimikorotus 10 €, niin alin mahdollinen tarjous, jonka voit jättää on lähtöhinta 100 €. Minimikorotus tarkoittaa pienintä mahdollista kerralla korotettavaa summaa ja seuraava korotus olisi näin ollen 110 €. Halutessasi voit toki korottaa kerralla myös enemmän.
 
K: Mistä tiedän, että korkein tarjous on minulla?
V: Mikäli tarjouksesi on sillä hetkellä voittava, niin näet autolistalla ja yksittäisen ajoneuvon autokortilla ilmoituksen ”Sinulla on korkein tarjous”.

K: Mistä tiedän, että tarjoukseni on ylitetty?
V: Mikäli antamasi sen hetkinen johtava tarjous on ylitetty, niin saat sähköpostiisi ja puhelimeesi viestin "Tarjouksesi on ylitetty". Näet myös autolistalla kyseisen ajoneuvon kohdalla, sekä kyseisen ajoneuvon autokortilla, jos korkein tarjous ei ole enää sinun antamasi tarjous.
 
K: Voinko perua tekemäni tarjouksen?
V: Tehdyt huudot ovat sitovia ja toivomme teidän tutustuvan huudettavaan kohteeseen ennen sitovan tarjouksen tekemistä.
 
K: Milloin tarjouskauppa päättyy?
V: Tarjouskauppa päättyy aina etukäteen määritettynä aikana, mikäli viimeisestä tarjouksesta on kulunut yli kolme minuuttia. Toisin sanoen, huutamista jatketaan viralliseen päättymisaikaan, tai kun viimeisestä huudosta on kulunut kolme minuuttia.
 
K: Tiedotetaanko tarjouskaupan päättymisestä ennen tarjouskaupan päättymistä?
V: Kymmenen minuuttia ennen kohteen sulkeutumista saavat kaikki viimeisen 24 tunnin aikana kohteesta huudon tehneet ”Tarjouskilpailu on päättymässä” -viestin. Viestissä lukee myös onko sinulla sen hetkinen korkein tarjous.

K: Mistä tiedän, että tarjoukseni on voittanut?
V: Mikäli antamasi sen hetkinen tarjous on korkein ja voittaa tarjouskilpailun tietystä kohteesta, niin saat sähköpostiisi ja puhelimeesi viestin ”Onneksi olkoon, olet voittanut tarjouskilpailun”.

K: Mistä tiedän, että tarjoukseni ei voittanut?
V: Mikäli antamasi sen hetkinen tarjous ei ollut korkein tarjouskilpailun päättyessä ja huutosi ylitettiin, niin saat sähköpostiisi ”Valitettavasti et voittanut tarjouskilpailua”.
 
K: Onko huudettavilla ajoneuvolla hintavarausta?
V: Ei ole. Ajoneuvot myydään aina korkeimman tarjouksen tehneelle.
 
 
Korotusautomaatin toiminta
K: Mikä on korotusautomaatti?
V: Korotusautomaatti huutaa autoa puolestasi annettuun maksimimäärään asti. Se tekee korotuksen myytävästä kohteesta automaattisesti, jos toinen huutaja ylittää tekemäsi tarjouksen, ja jos antamasi maksimimäärä riittää ylittämään sen hetkisen voittavan tarjouksen. Ennen korotusautomaatin käyttöönottoa käyttäjän pitää määrittää korotuskatto-kenttään, kuinka paljon hän on korkeintaan valmis kohteesta maksamaan.

K: Mikä on korotusautomaatin käyttöönotossa seuraava huuto?
V: Korotusautomaatin käyttöönotossa teet aina vähintään minimihuudon sen hetkisen korkeimman tarjouksen päälle, vaikka se olisi omasi.

K: Minkä säännön mukaan korotusautomaatti toimii?
V: Korkeimman tarjouksen ollessa käyttäjällä korotusautomaatti ei tee mitään. Jos toinen käyttäjä tekee korotuksen, tekee automaatti heti perään uuden minimikorotuksen suuruisen tarjouksen, ellei maksimitarjous- tai korotussääntö estä tarjouksen tekemistä.

K: Kuinka korotusautomaatti toimii käytännössä?
V: Jos olet valmis tarjoamaan maksimissaan 2 000 € ja korotukset ovat vähintään 50 €, voit syöttää "Korotuskatto"-kenttään maksimitarjoukseksi 2 000 €. Jos tätä ennen kohteen korkein tarjous oli 1 000 €, tekee automaatti puolestasi 1 050 € tarjouksen. 

K: Korottaako automaatti aina maksimitarjoukseen saakka?
V: Ei. Automaatti tekee lisäkorotuksia vain, jos joku muu tekee korotuksen samasta kohteesta - ei muussa tapauksessa. Jos edellisen kysymyksen esimerkissä ei tulisi muita tarjouksia, olisi korkein tarjous 1 050 € huutokaupan päättyessä.

K: Voiko usealla käyttäjällä olla käytössä tarjousautomaatti samassa kohteessa?
V: Kyllä voi. Kahden käyttäjän tarjousautomaatin ollessa aktiivinen samasta kohteesta, tekevät automaatit korotuksensa välittömästi, kunnes toisella käyttäjällä tulee maksimitarjouksen raja vastaan.

K: Kuinka korkein ja voittava tarjous voi jäädä toiselle pienemmällä summalla mitä olin itse asettanut korotusautomaattiin maksimitarjoukseksi?
V: Automaatti ei pysty aina tekemään viimeistä korotusta syöttämälläsi maksimisummalla seuraavista syistä:
  • Tarvittava korotus olisi ylittänyt maksimitarjouksesi rajan.
  • Tarvittava korotus maksimitarjoukseesi olisi ollut pienempi kuin asetettu automaattisen korotuksen määrä.
K: Jos kaksi käyttäjää asettaa kohteelle saman maksimitarjouksen esim. 1000 € ja minimikorotus on 10 €, niin kumpi kohteen saa?
V: Riippuen missä järjestyksessä korotusautomaatit aktivoidaan ja päättyykö huudot tasan 1000 €. Ensimmäisenä korotusautomaatin aktivoinut saa etulyöntiaseman tarjouskaupassa korotusten mennessä tasan 1000 € ja on täten voittava osapuoli. Tai huutojen nokiteltua toisiaan esim. 998 € asti ja tarvittava minimikorotus olisi ylittänyt maksimitarjouksen rajan, jää 998 € tehneen tarjous voittavaksi. 
 

Nouto ja maksu:
K: Paljonko kohteille saa nouto- ja ostoaikaa?
V: Yleinen noutoaika huutokaupan ajoneuvoille on kaksi arkipäivää. Pyhien kohdalla jatkamme ajoneuvojen varausta aina siihen asti, kunnes kaksi arkipäivää täyttyvät. Ajoneuvot on noudettava paikan päältä kyseisestä ajoneuvoa säilövästä J. Rinta-Jouppi Oy:n toimipisteestä.

K: Saako huutokohteelle tilattua kuljetusta?
V: Huutokauppa-ajoneuvoille ei voida järjestää kuljetusta. Ajoneuvot on noudettava paikan päältä kyseisestä ajoneuvoa säilövästä J. Rinta-Jouppi Oy:n toimipisteestä.
 
K: Mitä jos en pääse noutamaan ajoneuvoa kahden vuorokauden sisällä?
V: Voit ottaa yhteyttä meihin voittamaasi ajoneuvoa koskien, sekä sopia jatkoajasta esimerkiksi ajoneuvoa säilövän toimipisteen kanssa. Kaikkien toimipisteidemme yhteystiedot löydät osoitteesta: www.rintajouppi.fi/yhteystiedot/.

K: Miten maksu kohteesta suoritetaan?
V: Kauppahinta maksetaan paikan päällä kyseistä ajoneuvoa varaavassa J. Rinta-Joupin toimipisteessä ajoneuvoa noudettaessa.

K: Sisältääkö myytävien kohteiden hinta lisäkuluja?
V: Jokaiseen kohteeseen lisätään voitetun tarjouksen päälle sen hetkinen J. Rinta-Jouppi Oy:n toimistomaksu. Toimistomaksun määrä on ilmoitettu aina selkeästi kunkin ajoneuvon hinnan ohessa.